Entrevista a Laura Fornons Casol, tècnica de suport del projecte Hidroponent

Descarregar Pdf

El projecte Hidroponent, liderat per la Universitat de Lleida (UdL) amb Teresa Botigué al capdavant, ha iniciat aquest curs 2024-2025, el WP2, un paquet de treball dissenyat per ensenyar als infants i joves la importància de l'ús racional de l'aigua i la hidratació, així com la preservació dels recursos naturals en el marc del canvi climàtic. L'objectiu principal és conscienciar la comunitat educativa sobre la necessitat de gestionar l'aigua de manera sostenible i protegir aquest col·lectiu vulnerable.

Laura Fornons Casol és tècnica de suport del segon paquet de treball d'Hidroponent, centrat en l'educació per al desenvolupament sostenible i la importància de la hidratació en la infància. Graduada en Educació Infantil i Primària i actualment cursant el Màster en Psicopedagogia, la Laura, compagina aquesta tasca amb el seu treball com a professora associada al Departament de Psicologia, Sociologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (UdL). És membre activa de la Càtedra de Desenvolupament d'Organitzacions i Territoris Saludables i Sostenibles (DOTSS-UdL) i de l'equip de recerca consolidat EDO-UdL, participa en projectes vinculats a la promoció d'hàbits saludables i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

En aquesta entrevista, la Laura comparteix la seva experiència dins del projecte Hidroponent (WP2), el seu paper en la promoció de la salut a través de l'educació i els reptes que afronta en la seva carrera acadèmica i investigadora.


1. Quin paper jugues dins del projecte Hidroponent, específicament en el segon paquet de treball, centrat en l'educació sobre la importància de la hidratació?

Bàsicament, la meva missió és col·laborar amb tot l'equip i ser un engranatge més en tot el conjunt i en tot el funcionament. Aporto suport des d'aspectes com coordinar reunions, elaborar actes i informes, com també posar-me en contacte i coordinar altres agents implicats en el projecte, com ara mateix els centres educatius. També ofereixo suport a tota la recerca i investigació sobre l'ús racional de l'aigua i la hidratació en els infants.

2. Què et va motivar per involucrar-te en el projecte?

Arran de l'experiència que vaig tenir l'any passat com a becària a la introducció a la recerca, vaig poder tastar el que era formar part d'un grup de recerca com l'EDO de la UdL o la càtedra DOTSS també de la UdL. Vaig veure clar que investigant també es podia tenir un impacte en promoure vides saludables i sostenibles en el benestar de les persones, sobretot en els infants. El projecte Hidroponent és una gran oportunitat i un gran exemple de com lligar l'educació amb la salut, de donar resposta a reptes locals i també globals perquè l'educació no pot estar a marge de la salut. El que més em va motivar d'aquest projecte d'Hidroponent va ser treballar amb equips multidisciplinaris. És a dir, treballar amb investigadors i professionals d'altres àmbits com la salut. Enriqueix molt la recerca i aporta una visió molt més completa i molt més holística.

3. Amb només 23 anys, com ja ens has comentat, formes part d'equips de recerca i col·labores amb projectes importants. Quina creus que ha estat la clau per arribar on ets avui?

Doncs no podria haver arribat fins aquí sense l'equip que tinc al costat, que m'ha acollit com una més i ha confiat en mi. Estic molt agraïda per les mentores, la doctora Isabel del Arco, la investigadora principal d'aquest paquet de treball, i la doctora Anabel Ramos, que em va tutoritzar el treball de final de grau i també em va obrir la porta al món de la recerca, com també tots els companys i doctors amb qui tinc la sort de treballar, l’Aleix Olondriz, el doctor Òscar Flores, la doctora Nayra Llonch i la doctora Laia Selva. I no tot és sort, també crec que és molt important aquesta constància i aquesta passió. És més, en la recerca els resultats mai són immediats i això fa ser conscient de la importància de la paciència, del treball continu, el compromís i l'aprenentatge sense un final.

4. Com compagines els teus estudis, com el màster en psicopedagogia, amb la teva feina com a professora i investigadora alhora?

És tot un repte, però quan fas allò que t'apassiona sempre trobes les ganes de continuar endavant. De vegades és dur, però també és molt enriquidor. Jo em considero una persona molt organitzada i amb molta dedicació, i sempre intento trobar un equilibri saludable amb totes aquestes responsabilitats. Al cap i a la fi, ara en el projecte Hidroponent també estic gaudint moltíssim, estic aprenent cada dia i això és un creixement professional i personal. D'altra banda, el màster també m'està ajudant a adquirir coneixements teòrics i pràctics de la innovació i la investigació educativa. Em fa preparar per a la tesi doctoral, que és una altra meta que tinc d'ara endavant, i també a trobar les línies d'investigació que m'apassionen i que vull explorar, com les que engloba el projecte Hidroponent. També, com he comentat, el treball en equip és essencial, la xarxa que creem de donar-nos suport i ajudar-nos els uns als altres, com també el suport incondicional de la meva família i de les persones que estimo del meu entorn que em donen moltes forces per continuar.

5. Què et va motivar a estudiar Educació Infantil i Primària?

Des de petita m'he imaginat a les aules amb els infants i aquesta vocació em va portar a estudiar Educació Infantil i Primària per tenir un rol actiu en el desenvolupament saludable dels infants. Llavors, a partir de l'experiència com a becària en la recerca, vaig trobar una altra manera d'aportar el meu granet de sorra en aquest benestar de les persones i, en especial, dels infants.

6. Quin ha estat el moment més significatiu o gratificant de la teva trajectòria fins ara, tant en l'àmbit acadèmic com professional?

Diria que va ser quan vaig saber que assumiria aquest rol dins del projecte Hidroponent, perquè vaig ser més conscient que la meva idea del meu futur acadèmic estava prenent forma i va ser una font de motivació enorme. El treball d'Hidroponent m'apassiona, veure com els infants poden ser un agent de canvi adquirint pensament crític de les problemàtiques socials, de la importància de la hidratació i de l'aigua com a recurs per a la vida. Assumir aquest rol em va fer acostar més en aquest propòsit professional que tinc de desenvolupar futurs ciutadans més saludables i preparats per donar resposta al segle XXI i a tindre una vida de qualitat i benestar.

7. Com t'imagines la teva trajectòria en els pròxims anys? Et veus continuant en el món acadèmic o explorant noves àrees professionals?

Veig el meu futur molt vinculat a l'educació i a la recerca educativa, continuant amb aquesta carrera acadèmica. El que m'interessa i m'encantaria seria contribuir a una educació de qualitat i inclusiva, perquè crec fermament que l'educació és una eina fonamental per canviar la societat i vull ser aquest motor del canvi mitjançant la recerca.

 


 

  • Per veure un fragment de l'entrevista, entra al nostre perfil d'Instagram, on la Laura comparteix de primera mà la seva experiència en el projecte Hidroponent .